Kontuzja, czyli zmora wszystkich sportowców i osób aktywnie uprawiających sport

Kontuzja, czyli zmora wszystkich sportowców i osób aktywnie uprawiających sport

Poprawnie wykonany trening jest kluczem do sukcesu i co najważniejsze - może pozytywnie przyczynić się do uniknięciu kontuzji. Pewnie nie raz słyszeliście o kolanie biegacza czy łokciu tenisisty. A to tylko niektóre z najpopularniejszych kontuzji występujących u sportowców. Naciągnięte mięśnie, naderwane ścięgna, uszkodzone torebki stawowe, kontuzje pleców, zwichnięcia, stłuczenia- to wszystko może wydarzyć się podczas uprawniania sportu. A przecież mówi się, że sport to zdrowie. Jak zatem uniknąć tego typu kontuzji? Jak właściwie przygotować się do treningu?

Zacznij od rozgrzewki!

Pamiętaj, że rozgrzewka powinna być pierwszą czynnością, od której zaczynasz każdy trening. Nie istotne jest to czy są to zajęcia grupowe, z trenerem czy mecz tenisa lub koszykówki. Jeśli chcesz uniknąć kontuzji przygotuj swoje ciało do wysiłku. Dzięki podniesieniu temperatury ciała, do której dochodzi podczas rozgrzewki nasze mięśnie i ścięgna zwiększają swoją elastyczność, pobudzamy nasz układ krążeniowy i oddechowy, przygotowując go tym samym do większego wysiłku.

Rozgrzewka powinna być adekwatna do naszym możliwości, a także dopasowana do naszego treningu. Wiadomo, że innych partii mięśni używamy podczas biegania a innych podczas podnoszenia ciężarów. Nie mniej jednak, w obydwu przypadkach należy wykonać 10-15 minutową rozgrzewkę przygotowującą nasz cały organizm do wysiłku.

Niepoprawnie wykonywane ćwiczenia

To kolejna przyczyna wielu kontuzji. Podczas każdego treningu bardzo ważna jest technika wykonywania ćwiczeń. Tak jak w przypadku tenisa, pływania czy gry w piłkę nożną, na siłowni też powinniśmy skorzystać z pomocy trenera personalnego, który skoryguje nasze błędy podczas wykonywania ćwiczeń.

Zbyt duże obciążenia

Niektórzy błędnie myślą, że im większe obciążenia zastosują w trakcie ćwiczeń siłowych tym szybciej osiągną cel, na którym im zależy. Nic bardziej mylnego. Przecenianie swoich możliwości może nas jedynie doprowadzić do kontuzji. A stamtąd jest już rzut beretem do wielomiesięcznej rehabilitacji. Decyzja zatem należy do Was!

Źle dobrany do naszych możliwości plan treningowy

Jeśli nie wiesz jak to poprawnie zrobić, skorzystaj z pomocy trenera personalnego. On takich planów w życiu ułożył zapewne od kilkudziesięciu do kilkuset, dlatego warto w jego ręce powierzyć nasze zdrowie.

Bo dobrze dobrany plan treningowy to szybsze efekty oraz zminimalizowane ryzyko kontuzji.

Rozciąganie i regeneracja

Nie zapomnij o rozciąganiu zaraz po wykonanym treningu. To bardzo ważne, żeby schłodzić nasze mięśnie, wyrównać oddech. Z kolei regeneracja po treningu jest potrzebna dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu. Brak przerwy pomiędzy treningami wpływa niekorzystnie na poziom kortyzolu w naszej krwi, a to z kolei prowadzi do katabolizmu mięśni i braku progresu na drodze do idealnej sylwetki. Dlatego ćwicz rozsądnie i nie forsuj swojego organizmu codziennymi treningami.

 

Skorzystaj z naszych rad, jeśli chcesz, aby twój trening był bezpieczny a ryzyko wystąpienia kontuzji minimalne. W końcu to o twoje zdrowie chodzi!