Glutamina

Glutamina

Glutamina to bardzo ważny aminokwas, który wspomaga właściwe funkcjonowanie naszego organizmu. Jest budulcem białka. Wpływa pozytywnie na nasz układ odpornościowy, a także odgrywa szczególną rolę we właściwym funkcjonowaniu jelit.

Glutamina występuje w dwóch formach: L-glutamina i D-glutamina. Jednak tylko L-glutamina może być naturalnie wytwarzana w organizmie. Występuje w żywności i w formie suplementów. Z kolei D-glutamina jest dla nas nieistotna.

Produkty, które zawierają białko zawierają również trochę glutaminy. Różni je jedynie ilość glutaminy w gramie produktu.

Glutamina występuje w:

  • Kukurydzy - 0,4g na 100g produktu,
  • Ryu białym - 0,3g na 100g produktu,
  • Tofu - 0,6g na 100g produktu,
  • Mleku odtłuszczonym - 0,3g na 100g produktu,
  • Wołowinie- 1,2g na 100g produktu,
  • Jajkach -0,6g na 100g produktu.

Glutamina pełni 3 ważne funkcje w naszym organizmie:

  • Wspomaga układ odpornościowy, a także poprawia zdrowie, zmniejsza infekcje i przyspiesza rekonwalescencje np. po zabiegach chirurgicznych i operacjach.
  • Wspomaga pracę jelit jako źródło energii dla komórek jelitowych i odpornościowych. Dodatkowo glutamina tworzy barierę między jelitami a resztą naszego ciała.
  • Wpływa na przyrost masy mięśniowej oraz poprawę wydajności podczas ćwiczeń. Glutamina wspomaga również regenerację po intensywnych ćwiczeniach oraz zmniejsza bolesność mięśni po treningu.

Dawkownie glutaminy

Zbilansowana dieta może zawierać od 3 do 6 g glutaminy w zależności od ilości spożywanej żywności i rodzaju produktów. W przypadku dodatkowej suplementacji zaleca się nie przekraczać 14g w stosowaniu krótkotrwałym. Warto ją przyjmować w okresie urazu czy ciężkiej choroby, wtedy, gdy organizm sam nie jest w stanie wytworzyć glutaminy.

Przedawkowanie glutaminy

Jeśli chodzi o przedawkowanie glutaminy to nie istnieją jednoznaczne badania wskazujące na skutki uboczne suplementacji. Istnieją jednak źródła, które przedstawiają negatywne działanie glutaminy:

  • Zaburzenia pracy układu pokarmowego,
  • Zaparcia lub biegunki,
  • Zmiany skórne w postaci swędzącej wysypki,
  • Zawroty głowy, nudności i wymioty,
  • Dreszcze,
  • Suchość w ustach,
  • Nadmierna potliwość.

 

Gdy któryś z tych objawów pojawi się po zażyciu glutaminy należy niezwłocznie odstawić suplement i odczekać kilka dni zanim ponownie po niego sięgniemy. Gdy sytuacja się powtórzy warto skonsultować się z lekarzem albo zmienić producenta suplementu. Pamiętajcie, że zdrowie jest najważniejsze.