15 korzyści płynących z picia wody

15 korzyści płynących z picia wody

Większość z nas zdaje sobie sprawę z cudownych właściwości picia wody, ale czy potraficie je wymienić? Nasz organizm podobno jest w stanie przetrwać tygodnie bez jedzenia, natomiast bez wody zaledwie kilka dni. Dlaczego tak się dzieje? Poniżej znajdziecie odpowiedź na pytanie, dlaczego woda jest niezbędna naszemu organizmowi.

  1. Dostarcza tlen całemu organizmowi

    Krew składa się w ponad 90% z wody i przenosi tlen do różnych części ciała.
     
  2. Tworzy ślinę i śluz

    Ślina pomaga nam trawić pokarm i utrzymuje wilgotność ust. Woda pitna utrzymuje również usta w czystości. Spożywana zamiast słodzonych napojów zmniejsza również powstawanie próchnicy w zębach.
     
  3. Picie wody pomaga utrzymać równowagę płynów ustrojowych

    Twoje ciało składa się w około 60% z wody. Płyny ustrojowe odpowiadają za trawienie, wchłanianie, krążenie, wytwarzanie śliny, transport składników odżywczych i utrzymywanie temperatury ciała.
     
  4. Woda pomaga kontrolować kalorie

    Co prawda nie przypisuje się jej cudownego wpływu na utratę wagi, ale zastępując nią gazowane lub słodkie napoje możemy wspomóc efekt naszego odchudzania.
     
  5. Smar dla stawów

    Chrząstka znajdująca się w stawach i dyskach kręgosłupa zawiera około 80% wody. Długotrwałe odwodnienie może zmniejszyć zdolność stawów do amortyzacji, prowadząc do ich bólu i kontuzji.
     
  6. Uśmierza ból

    Picie wody łagodzi ból głowy, który najczęściej spowodowany jest nieodpowiednim uwodnieniem tkanki mózgowej.
     
  7. Woda pomaga wzmocnić mięśnie

    Komórki, które ze względu na niewystarczającą ilość wody nie są w stanie utrzymać równowagi płynów i elektrolitów, kurczą się, co może spowodować zmęczenie mięśni.

    Bardzo ważne jest picie wody podczas treningów. Należy wypijać pół litra płynów na około dwie godziny przed ćwiczeniami. Podczas treningów zaleca się picie w regularnych odstępach czasu, aby na bieżąco uzupełniać płyny utracone przez pocenie się.
     
  8. Woda pozytywnie wpływa na wygląd naszej skóry

    Nasza skóra zawiera dużo wody i działa jako bariera ochronna przed czynnikami zewnętrznymi, aby zapobiec nadmiernej utracie płynów. Ale nie spodziewaj się, że nadmierne nawilżenie usunie zmarszczki. Tu raczej potrzebna będzie pomoc kosmetologa.
     
  9. Woda pomaga nerkom

    Płyny ustrojowe transportują produkty przemiany materii do i z komórek. Główną toksyną w organizmie jest azot mocznikowy znajdujący się krwi, rozpuszczalny w wodzie odpad, który może przedostać się przez nerki i zostać wydalony z moczem. Nerki wykonują niesamowitą pracę, oczyszczając organizm z toksyn, pod warunkiem, że przyjmujemy odpowiednią ilość wody.

    Kiedy dostajesz wystarczającą ilość płynów, mocz płynie swobodnie, jest jasny i pozbawiony zapachu Niedostateczna ilość wody może prowadzić do kamicy nerkowej i innych problemów.
     
  10. Woda pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania jelit

    Odpowiednie nawodnienie utrzymuje przepływ w przewodzie pokarmowym i zapobiega zaparciom. Kiedy nie masz wystarczającej ilości płynów, okrężnica wyciąga wodę ze stolca, aby utrzymać nawodnienie - czego rezultatem są zaparcia.
     
  11. Amortyzuje mózg, rdzeń kręgowy i inne wrażliwe tkanki

    Odwodnienie może wpływać na strukturę i funkcję mózgu. Bierze również udział w produkcji hormonów i neuroprzekaźników. Długotrwałe odwodnienie może prowadzić do problemów z myśleniem i rozumowaniem.
     
  12. Reguluje temperaturę ciała

    Woda, która jest zmagazynowana w środkowych warstwach skóry, dociera do powierzchni skóry w postaci potu, gdy ciało się nagrzewa. W miarę parowania chłodzi ciało. Niektórzy naukowcy sugerują, że gdy w organizmie jest zbyt mało wody, akumulacja ciepła wzrasta, a osoba jest mniej zdolna do tolerowania obciążenia cieplnego.
     
  13. Pomaga w utrzymaniu ciśnienia krwi

    Brak wody może powodować gęstnienie krwi, zwiększając jej ciśnienie.
     
  14. Dostarcza minerałów i składników odżywczych

    Rozpuszczają się one w wodzie, dzięki czemu mogą dotrzeć do różnych części ciała.
     
  15. Zmniejsza ryzyko kaca

    Podczas nocnego szaleństwa niesłodzona woda sodowa z lodem i cytryną na przemian z napojami alkoholowymi może zapobiec porannemu złemu samopoczuciu.