10 naturalnych sposobów jak poradzić sobie z menopauzą

10 naturalnych sposobów jak poradzić sobie z menopauzą

13.11.2020 | Lifestyle

Już sama nazwa „menopauza” wywołuje u kobiet gęsią skórkę. Ale objawami menopauzy, częściej niż gęsia skórka, są uderzenia gorąca, nocne poty, wahania nastroju, drażliwość i długo utrzymujące się zmęczenie.

Na szczęście istnieją naturalne sposoby poradzenia sobie ze skutkami menopauzy. Poniżej lista 10 najskuteczniejszych sposobów:

1. Dieta bogata w wapń i witaminę D

Zmiany hormonalne powodują osłabienie kości, a także ryzyko osteoporozy. Wapń i witamina D odpowiadają za kwestie kostne w naszym organizmie, dlatego tak ważna jest dieta oraz dodatkowa suplementacji tych mikroelementów.

2. Dieta bogata w owoce i warzywa

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że nasza dieta, bez względu na nasz wiek, powinna być bogata w owoce i warzywa. A gdy jesteś w trakcie menopauzy spożywanie tych produktów jest jeszcze bardziej ważne. Po pierwsze warzywa i owoce są niskokaloryczne, a spożywanie ich pomaga w odchudzaniu i zachowaniu szczupłej sylwetki, bez względu na to jakie tempo osiągnął nasz metabolizm. Dodatkowo jedzenie warzyw i owoców zmniejsza ryzyko chorób serca, które po okresie menopauzy niebezpiecznie wzrasta.

3. Dieta bogata w białko

Regularne spożywanie produktów bogatych w białko, a także dodatkowa suplementacja tego makroelementu może zapobiegać utracie masy mięśniowej. Białko w diecie wspomaga również odchudzanie oraz korzystnie wpływa na nasz nastrój i jakość snu.

4. Właściwa masa ciała

Okres menopauzy to często czas przybierania na wadze, spowodowany zajadanie smutków, czasami złości, a także ciągłym zmęczeniem. Dodatkowo z wiekiem spowalnia się nasz metabolizm i coraz ciężej jest utrzymać figurę 20-latki. Dlatego warto uprawiać sport przez całe życie, także w okresie menopauzy. A dlaczego? Patrz: punkt 5.

5. Aktywność fizyczna

Regularne ćwiczenia mogą pomóc złagodzić objawy menopauzy. Dzięki wysiłkowi uwalniają się w organizmie endorfiny, które wspaniale wpływają na nastrój, zwalczając tym samym niepokój, chandrę, zmęczenie czy problemy ze snem. Dodatkowo ćwiczenia w połączeniu ze zbilansowana dietą bogatą w wapń, witaminę D, białko sprawią, że będziemy nie tylko czuć się lepiej, ale i wyglądać fenomenalnie.

6. Fitoestrogeny w diecie

Fitoestrogeny są naturalnie występującymi związkami roślinnymi, które mogą naśladować działanie estrogenu w organizmie, dzięki czemu równoważą hormony. Fitoestrogeny występują w:

  • soi i produktach sojowych,
  • siemieniu lnianym,
  • tofu,
  • nasionach sezamu,
  • fasoli.

Pokarmy bogate w fitoestrogeny mogą mieć pozytywny wpływ na kobiecy organizm w okresie menopauzy eliminując np. uderzenia gorąca czy zmniejszając ryzyko chorób serca.

7. Pij wodę!

Woda jest dobra na wszystko i mamy nadzieję, że do tego nie trzeba cię przekonywać. Minimum dwa litry dziennie wpłynie pozytywnie na organizm, metabolizm, a także złagodzi objawy menopauzy.

8. Odstaw przetworzoną żywność oraz rafinowane węglowodany

Rafinowane węglowodany to nic innego jak węglowodany oczyszczone znajdujące się w produktach przetworzonych. Szczególnie niebezpieczne są rafinowane cukry proste, czyli popularny cukier biały, który nazywany jest przez wielu „białą śmiercią”. Do innych węglowodanów rafinowanych należy też białe pieczywo, biały ryż czy makaron, a także syrop glukozowy czy glukozowo-fruktozowy. Dieta bogata w żywność przetworzoną oraz w węglowodany rafinowane ma niekorzystny wpływ na skład naszych kości.

9. Regularne posiłki

Przeprowadzone badania na grupie kobiet po menopauzie wykazały związek pomiędzy regularnością zjadanych posiłków a utarta wagi. Dodatkowo regularne jedzenie wpływa na zmniejszenie objawów menopauzy.

10. Unikaj kofeiny i alkoholu

Na czas menopauzy sugerujemy odstawienie alkoholu, a także kawy, czyli dwóch głównych napojów, które wyzwalać mogą uderzenia gorąca, wahania nastroju czy nocne poty. Zwłaszcza, gdy spożywasz je przed snem. Dodatkowo ogranicz również potrawy pikantne oraz zbyt słodkie- to również wpływa niekorzystnie na twoje samopoczucie.

Menopauza ma to do siebie, że dosięgnie wszystkie kobiety, bez względu na wykonywany zawód, status społeczny czy wykształcenie. Dlatego warto zastosować nasze rady i przejść przez ten okres z podniesioną głową, bez wahań nastroju, potów i uderzeń gorąca.