Witamina C i jej korzyści dla naszego organizmu

Witamina C i jej korzyści dla naszego organizmu

Pierwszą rzeczą, którą kojarzymy z witaminą C jest słowo odporność. To właśnie ona chroni nas przed chorobami w okresie jesienno-zimowym, ale jej wspaniałe właściwości na tym się nie kończą.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to jeden z podstawowych, a jednocześnie najważniejszych związków naszego organizmu. Nie tylko wspomaga odporność, ale wpływa również na skórę, ciśnienie i cholesterol.

Obalamy mity

Witamina C nie jest najlepszym środkiem zwalczającym przeziębienie. Udowodnione jest, że kwas askorbinowy nie posiada żadnych właściwości, które mogłyby zwalczyć chorobę. Witaminę C należy przyjmować przez cały rok, aby budować odporność i nie dopuścić do przeziębienia, ale gdy ono już nas dopadnie wtedy należy sięgnąć po inne, skuteczne leki.

Gdzie znajdziemy witaminę C?

Organizm człowieka nie wytwarza witaminy C, tak więc za jej ilość w naszym organizmie odpowiada zdrowa dieta oraz właściwa suplementacja. Co ciekawe w owocach dzikiej róży znajduje się najwięcej witaminy C, bo aż 250-800mg w 100g. Czarna porzeczka i natka pietruszki zawierają do pięciu razy więcej tego związku chemicznego niż cytryna, która może pochwalić się jedynie 50 mg na 100 g. Dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy u dorosłego człowieka waha się od 45 do 90 mg, niezależnie od sposobu jego dawkowania. Na rynku dostępny jest cały wachlarz suplementów o dużej zawartości kwasu askorbinowego. Najczęściej producenci oferują od 60 do 1000mg kwasu w dziennej, zalecanej dawce.

Czy witaminę C można przedawkować?

Jest to bardzo trudna sprawa, ponieważ nadmiar przyjmowanej z pożywieniem witaminy jest wydalany z naszego organizmu wraz z moczem. Jeśli jednak tak się stanie, że przedawkujemy, a dojść do tego może, jeśli przez dłuższy czas będziemy przyjmować więcej niż 1 g tego kwasu w postaci suplementów, to będziemy bardziej narażeni na powstawanie kamieni nerkowych.

Objawy niedoboru witaminy C

Gdy czujemy osłabienie, brak apetytu, gdy zauważamy u siebie skłonność do występowania siniaków, krwawiące dziąsła, trudności w gojeniu się ran czy ból mięśni i stawów, możemy mieć do czynienia z niedoborem kwasu askorbinowego.

Wtedy warto sięgnąć po niezłą bombę witaminową w postaci koktajlu, który składa się z 6 produktów z dużą zawartością witaminy C:

  • Kiwi - 84 mg Wit C w 100g
  • Czarna porzeczka - 150-300mg Wit C w 100g
  • Grejpfrut - 30-70mg Wit C w 100g
  • Sok z cytryny - 40-60mg Wit C w 100g
  • Natka pietruszki - 269mg Wit C w 100g
  • Szpinak- 40-84mg Wit C w 100g

Witamina C ma wiele wspaniałych właściwości. Pomaga zachować dobry nastrój poprzez uwalnianie oksytocyny. Naukowcy udowodnili również wpływ witaminy C na ludzi zmagających się z depresją. Odpowiedni poziom kwasu askorbinowego jest niezbędny do przekształcenia neurotransmiterów – hormonów (dopaminy w norepinefrynę), których przemiana jest zaburzona podczas depresji. Potwierdzony jest również wpływ witaminy C na zwiększoną skuteczność przyjmowanych antydepresantów.

Regularne przyjmowanie zalecanej dawki kwasu askorbinowego wpływa również na utrzymanie właściwego ciśnienia krwi, obniżenia ryzyka chorób serca, chroni pamięć i myślenie.

Dlatego nie traćmy czasu i regularnie sięgajmy po witaminę C, bo warto!