Pigwa- niedocenione źródło witaminy C

Pigwa- niedocenione źródło witaminy C

Zwana polską cytryną, wyglądem przypominająca gruszkę, ilością witaminy C przebija jabłko. Pigwa, bo o nie mowa, przywędrowała do Europy z krajów azjatyckich pod nazwą cydonia oblonga. Uprawa pigwy nie jest trudna, dlatego z łatwością rozpowszechniła się nawet w Polsce. Owoce pigwy są duże, twarde i bardzo kwaśne, dlatego są świetnym zamiennikiem dla cytryny w herbacie. A z dodatkiem naszego polskiego miodu pigwa będzie stanowić zabójczą broń przed grypą i przeziębieniem w okresie jesienno-zimowym.

Przetwory z pigwy są bardzo popularne. Najczęściej możemy spotkać marmolady, powidła, soki, nalewki czy wina z pigwy.

Małe a zdrowe

Owoc pigwy zazwyczaj waży około 125 gramów. W tej niewielkiej wadze kryje się zaledwie 71 kalorii i bardzo dużo witamin między innymi tych, które wspomagają naszą odporność (podlinkować pod tekst o układzie odpornościowym). W 100 gramach tego owocu znajduje się 15 mg witaminy C. W pigwie znajdziemy również witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), a także witaminę A, tiaminę czy kwas foliowy. Oprócz witamin pigwy są również bogate w substancje mineralne takie jak: cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń czy żelazo, które zabezpiecza nasz organizm przed niedokrwistością. Z kolei wapń jest podstawowym budulcem kości, a magnez poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Pigwy to też źródło błonnika, który wpływa pozytywnie na oczyszczanie naszego organizmu z toksyn. Owoc ten posiada niski indeks glikemiczny, co czyni z pigwy idealny produkt dla ludzi chorujących na cukrzycę, dla osób otyłych lub tych, którym zależy na zdrowym odżywianiu. Pigwę powinny stosować osoby borykające się z problemami jelitowymi, nieżytem żołądka czy niestrawnością. Owoc ten jest również przyjazny dla kobiet w ciąży, a także w okresie karmienia piersią. Gdy wszelkiego rodzaju lekarstwa czy naturalne antybiotyki są zakazane, wtedy pigwą można spróbować wyleczyć przeziębienie.

Pigwa to również tajna broń przeciwko grypie żołądkowej. Jest traktowana jako środek przeciwbiegunkowy i antyseptyczny, który działa w jelitach. To właśnie zawartość taniny sprawia, że pigwy mają właściwości antyoksydacyjne, są bakteriobójcze oraz chronią naszą mikroflorę jelitową. Dzięki zawartości taniny nasze błony śluzowe są wzmocnione, a naczynia krwionośne uszczelnione.

Zarówno pestki, jak i owoce pigwy mają doskonały wpływ na naszą skórę, ponieważ zawierają przeciwutleniacze. Pigwa chroni nas przed przedwczesnym starzeniem się.

Przepisy z pigwą w roli głównej

Pamiętajmy, że jedyną formą surowego użycia pigwy to pokrojenie jej w plastry i dodanie do jesiennej herbaty. Pigwa zdecydowanie lepiej odnajduje się w formie przetworzonej w marmolady, soki czy nalewki.

Jednym z najłatwiejszych przepisów z wykorzystaniem pigwy jest dżem pigwowo-jabłkowy. Wystarczy, że umieścimy około 500g pigwy w garnku i zalejemy ją dwiema szklankami wody.

Po około dwudziestu minutach gotowania pigwy na małym ogniu dodajemy do niej 3kg jabłek (obranych i wydrążonych). Po chwili należy dodać cukier i całość gotować jeszcze 60 minut. Długość gotowania i ilość cukru zależy od nas. Im rzadsza konsystencja tym dłużej należy gotować. Na koniec możemy dodać cynamon, który z duetem pigwa-jabłko świetnie będzie się komponował. Smacznego!