5 potężnych mocy, które wzmocnią nasz układ odpornościowy

5 potężnych mocy, które wzmocnią nasz układ odpornościowy

Żyjemy w czasach, w których utrzymanie zdrowego układu odpornościowego jest niezwykle ważne. Nie tylko piękne ciało, ale przede wszystkim zdrowie powinno liczyć się najbardziej. Poniżej znajdziecie 5 potężnych mikro- i makroelementów, które powinniśmy na co dzień włączyć do naszej diety, aby utrzymać nasz układ odpornościowy na najwyższym poziomie.

Witamina A

Odgrywa dużą rolę w produkcji białych krwinek, które odpowiadają za wychwytywanie i usuwanie bakterii z naszego organizmu. Witamina A wykazuje działanie antyoksydacyjne, czyli usuwa wolne rodniki z organizmu. Wzmacnia również naszą odporność, ponieważ przyczynia się do utrzymania ciągłości błon śluzowych w układzie pokarmowym, oddechowym oraz moczowo-płciowym. A to tylko niektóre właściwości jakie zesoą niesie regularne zażywanie witaminy A.

Można ją znaleźć w takich produktach pochodzenia zwierzęcego jak: tran, żółtka jaj, tuńczyk, makrela, ostrygi oraz w marchwi, batatach, czerwonej papryce czy suszonych morelach.

Witamina C

Czyli kwas askorbinowy jest jednym z najpotężniejszych przeciwutleniaczy, który uczestniczy w syntezie włókien kolagenowych, zwalcza wolne rodniki oraz wzmacnia naszą odporność. Niedobór witaminy C powoduje ogólne osłabienie organizmu, a także powoduje niedokrwistość i zwiększa szansę infekcji. Produkty bogate w witaminę C to przede wszystkim owoce cytrusowe (pomarańcze, grejpfruty i cytryny), kiwi, truskawki, jagody, porzeczki, a także natka pietruszki, brukselka, brokuły, papryka, szparagi.

Witamina E

Witamina ta posiada właściwości antyoksydacyjne, a także zapobiega powstawaniu uszkodzeń w błonach komórkowych wywoływanych przez wolne rodniki. Witaminę E znajdziemy między innymi w: awokado, migdałach, orzechach laskowych, szpinaku czy w brokułach.

Cynk

Cynk posiada wiele funkcji, a jedną z nich jest budowanie odpowiedniej odporności. Dzięki cynkowi nasz organizm jest w stanie zwalczać bakterie i wirusy, a także pozytywnie wpłynąć na długość przeziębienia.

Cynk znajduje się przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, wątrobie cielęcej i wieprzowej, mleku, jajach, a także w rybach i w owocach morza. Dodatkowo cynk znajdziemy również w szpinaku czy w płatkach owsianych, a także w produktach pełnoziarnistych.

Białko

Białko jest jednym z podstawowych makroelementów w naszym organizmie i stanowią około 20% masy naszego ciała. Białko odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Służy do odbudowy zużywających się tkanek, a także jest składnikiem krwi, limfy, hormonów i enzymów, a w rezultacie wpływa na naszą odporność. Białko przyspiesza metabolizm, wzmacnia włosy i paznokcie. Znajduje się w chudym mięsie, owocach morza, orzechach, a także w roślinach strączkowych.

Aby wzmocnić swoją odporność zadbaj, aby nie brakowało w twojej codziennej diecie produktów, które dostarczają naszemu organizmowi witaminę A, C i E oraz białko i cynk. Warto też zadbać o to, aby nasza dieta była bogata w inne mikro- i makroelementy.