Jak skutecznie zbudować w swoim życiu pozytywne nawyki? (część 1)

Jak skutecznie zbudować w swoim życiu pozytywne nawyki? (część 1)

Zaraz koniec października, a słowa „od września zaczynam”, zostają przerzucane od poniedziałku do poniedziałku. Nawyki rządzą życiem każdego z nas, to one definiują czy każdego dnia kładziemy się z poczuciem spełnienia, i z myślą „to był wartościowy dzień, zrobiłem to, co chciałem dzisiaj osiągnąć”, czy jednak oddalamy się od tej lepszej wersji samych siebie, przesuwając pewne rzeczy na później prokrastynując i obiecując sobie, że tym razem na pewno się uda, że tym razem zapiszemy się na siłownię, wytrzymamy i zaczniemy regularnie ćwiczyć, zmieniać nawyki żywieniowe i prowadzić zdrowy styl życia. Nie ma nic złego w takiej wierze, ale często powielamy te same schematy, oczekując rezultatów.

Często, gdy poznaję nowe osoby, a te dowiadują się o moim zawodzie trenera, wspominają, że chcą wprowadzić w swoim życiu nawyk regularnego chodzenia do klubu fitness. Tutaj nie chodzi o motywację, bo ona może się kiedyś skończyć. Najważniejsze, żeby to trwało i było częścią naszego życia. Budowanie wymarzonej sylwetki czy odporności i sprawności organizmu to proces, którym rządzi wyłącznie konsekwencja w działaniu, każdego dnia bez względu na to, czy nam się chce, czy nie.

Przedstawię Wam kilka wskazówek jak skutecznie zbudować w swoim życiu pozytywne nawyki.

Jak się okazuje to dosyć proste, ale tylko wtedy, kiedy zaczniemy stosować pewne prawa (no jakby inaczej), które bazują na znajomości naszego mózgu i schematów, w jaki pracuje.

Praktycznie każdy nawyk bazuje na 4 elementach:

  1. Wskazówka
  2. Pragnienie
  3. Odpowiedź
  4. Nagroda

Te elementy pojawiają się w każdej czynności, którą powtarzamy codziennie. Dajmy pierwszy lepszy przykład: mycie zębów. Czynność tak nam bliska, że zapewne większość z nas nie zauważa, że ją wykonuje. Zidentyfikujmy teraz poszczególne elementy w tej tak nam naturalniej czynności:

-> Wskazówka. W tym wypadku wizualny obiekt-szczoteczka do zębów, którą widzimy, jak tylko wchodzimy do łazienki. Następnie uruchamia się kolejny element-potrzeba. Nasze pragnienie, żeby mieć rano czystą i świeżą buzię. Kolejny element to odpowiedź, czyli rozwiązanie naszego problemu- chwytamy za szczoteczkę i szczotkujemy nasze zęby. Nagroda to uczucie świeżości w ustach i uśmiech, z którym możemy zacząć nowy dzień.

Banalny, lecz dosyć ważny przykład, ponieważ jestem pewien, że wszyscy, którzy to czytają, wykonują tę czynność codziennie i mogą się z nią spokojnie zidentyfikować. Nie potrzeba szczególnej motywacji ani siły woli, aby codziennie myć zęby. Po prostu to robimy. Wchodząc do łazienki i widząc szczoteczkę, nasz mózg włącza wszystkie mechanizmy, które są odpowiedzialne za wywoływanie poszczególnych elementy, o których wspomniałem.

Wskazówka -> pragnienie -> odpowiedź -> nagroda.

 

Znając te zasady, możemy już zacząć budować pozytywne nawyki i zachowania, których jeszcze w sobie nie mamy, a chcielibyśmy, aby były stałymi elementami naszego życia. Tym samym możemy eliminować negatywne nawyki.

Wojciech Wasilewski
Wojciech Wasilewski Master Trener / Lifestyle Coach