Moda na slow food

Moda na slow food

Wyobrażasz sobie świat, w którym wszyscy mają co jeść, a jedzenie które spożywamy jest zdrowe dla nas i dla naszej planety. Filozofia slow food po części łączy się z filozofią zero waste. W obu tych podejściach do życia liczy się ekologia i poszanowanie planety, która nas karmi.

Slow food opiera się na koncepcji żywności, którą definiują trzy zasady, ściśle ze sobą powiązane:

  • Dobra - pod kątem jakości, smaku i właściwości zdrowotnych;
  • Czysta - produkowana w warunkach przyjaznych środowisku;
  • Uczciwa - pod kątem ceny, po której jest sprzedawana konsumentom i za jaką jest odkupowana od producentów.

Filozofia slow food polega na celebrowaniu każdego posiłku i docenianiu możliwości spożywanie go. Idea ta narodziła się we Włoszech. Jej głównym celem było promowanie regionalnej żywności i nieprzetworzonych produktów, które wytwarzane są w tradycyjny, dla danego regionu, sposób.

Co oznacza termin slow food?

Nie można tego jednoznacznie określić. Ideal slow food to część większej filozofii- slow life, w której chodzi o to, aby żyć w zgodzie z naturą, dbać o drugiego człowieka tak jak o siebie, dbać o środowisko. Filozofia slow life zachęca przede wszystkim do zwolnienia w życiu. Uczy nas doceniać i być wdzięcznym za wszystko co nas otacza.

Z kolei sama idea slow food odnosi się bezpośrednio do jedzenia. Określa ona potrawy, dania przygotowane wyłącznie z naturalnych produktów, wszystkiego co jest pozbawione sztucznych dodatków. Forma ich przygotowania też jest tu istotna. Polega to na powolnym, uważnym i zgodnym z tradycjami gotowaniu. Jest to przeciwieństwo fast foodów, gdzie liczy się czas, spożywa się wszytko w pośpiechu i nigdy nie wiadomo co się tak naprawdę zjadło.

Posiłki slow food trzeba jeść wolno, bez pośpiechu, delektując się każdym ich kęsem.

Organizacja Slow Food

Ciekawostką jest fakt, że filozofia ta narodziła się przeszło trzydzieści lat temu. W 1986 roku krytyk kulinarny Carlo Petrini stworzył organizację non-profit jako twór służący zbojkotowaniu powstałej w tym czasie restauracji typu fast food- McDonald’s na terenie Włoch. Najważniejszą jednak ideą tej organizacji miało być wsparcie lokalnych producentów żywności i propagowanie produktów regionalnych. Jest to nadal propagowane przez członków organizacji.

Arka Smaku

Czyli Ark of Taste to międzynarodowy katalog produktów charakterystycznych dla danego regionu, którym grozi zapomnienie. Katalog został stworzony w 1996 roku przez Organizację Slow Food, a ujęta w nim żywność musi być związana kulturowo lub historycznie z określonym regionem czy daną lokalizacją. Z kolei produkcja tej żywności powinna być tradycyjna dla danego regionu oraz unikalna. Z danych przypadających na koniec października 2018 roku wynikało, że na liście Arki Smaku znajdowało się 4866 produktów ze 149 krajów.

W katalogu takim znalazły się między innymi:

  • Produkty z Włoch
  • Bagnolese Pecorino- włoski ser z regionu Campania (Włochy południowe, region neapolitański),
  • Pomidor Belmonte- z Kalabrii,
  • Miód karczochowy- z Sardynii,
  • Casentino Prosciutto- odmiana wędliny z Toskanii,
  • Oliwka Minuta- z Sycylii,
  • Produkty ze Stanów Zjednoczonych:
  • American Butternut,
  • Herbata Greenthread,
  • Chleb francuski z Nowego Orleanu,
  • Ostryga z Zatoki Delaware,
  • Awokado Wilson Popenoe,
  • Cytryna Meyera,
  • Kukurydza Chapalote,
  • Ryż Carolina Gold,
  • Biała pszenica Sonora,
  • Orzeszki piniowe Nevada Single Leaf Pinyon,

A także ogrom produktów z całego świata takich jak:

  • Olej arganowy z Maroko,
  • Wanilia z Madagaskaru,
  • Kiełbasa z byka z Australii,
  • Marmelada de Santa Luzia z Brazylii,
  • Wczesny Pinot Noir z Niemiec,
  • Cebula Trebons z Francji,
  • Skyr z Islandii,
  • Szafran Jiloca z Hiszpanii,
  • Tradycyjny Kirsch ze Szwajcarii,
  • Bryndza ze Słowacji

Na liście tej znalazły się również nasze rodzime specjały takie jak: Polski miód pitny oraz Oscypek.

Trzeba podkreślić, że w katalogu „Ark of Taste” oprócz produktów znajdują się również zwierzęta gospodarcze.

 

Filozofia slow food, obok innej znanej nam już dobrze idei- zero waste, powinna na stałe wpisać się w nasze życie. Nie tylko promuje ona naszą kulturę, produkty znane w danym regionie, ale także chroni tradycję, dba o równowagę środowiska naturalnego i przeciwstawia się produktom zmodyfikowanym genetycznie.