10 pomysłów na zdrowe przekąski

10 pomysłów na zdrowe przekąski

Przekąski są tak samo ważne jak posiłki, które spożywamy w ciągu dnia. Może dlatego, że stanowią jedną trzecią naszych dziennych kalorii.

Istnieje wiele różnych teorii dotyczących ilości spożywanych posiłków w ciągu dnia. Jedni mówią, że powinno jeść się pięć posiłków dziennie, inni, że jednak tylko trzy. Istnieją teorie mówiące o tym, że pomiędzy ostatnim a pierwszym posiłkiem powinno być 8-10 godzinne okienko bez jedzenia. To tak zwana dieta okienkowa, w której dzień wyznaczają okna żywieniowe, w których można jeść to na co mamy ochotę bez trzymania się restrykcyjnych zasad oraz tak zwany post, gdy wszystkiego trzeba sobie odmawiać. Ale o tym innym razem. Teraz skupmy się na przekąskach. Na szczęście, jeśli chodzi o nie zasada jest jedna- muszą być zdrowe!

Co to oznacza w praktyce?

Niestety w dzisiejszych czasach ilość przekąsek dostępnych w sklepach jest olbrzymia. Tak samo olbrzymia jak olbrzymia jest w nich zawartość soli i innych ulepszaczy.

Te paczkowane i przetworzone przekąski pomimo tak dobrych walorów smakowych, w rzeczywistości są naszpikowane solą, cukrem, tłuszczem i innymi ulepszaczami, które nie tylko niszczą nasze zdrowie, ale też talię. Zamiast pobierać niezbędne składniki odżywcze jakie mogą dostarczyć nam zdrowe przekąski, my często oszukujemy nasz głód pustymi kaloriami, co sprawia jedynie niekończący się apetyt.

Dlaczego przekąski są tak ważne?

Głównym ich celem jest związanie nas pomiędzy posiłkami. Oznacza to nic innego jak utrzymywanie stałego poziomu cukru we krwi. 3-4 godzinne przerwy w jedzeniu mogą jedynie doprowadzić do naszego złego samopoczucia, zmęczenia i rozdrażnienia. Pamiętajmy, że głodując podejmujemy złe decyzje żywieniowe- zamiast wybrać coś zdrowego i wartościowego my zazwyczaj wybierzemy przetworzone produkty pełne soli i tłuszczu.

Pamiętajmy też o tym, że w przekąskach najważniejsze jest białko lub błonnik, a nie tylko węglowodany.

10 zdrowych przekąsek

Poniżej znajdziecie 10 naszych propozycji przekąskowych, które warto na stałe wprowadzić do naszej menu.

  • Mieszanka studencka w wersji light, czyli łyżka orzeszków ziemnych i dwie łyżki suszonej żurawiny zapakuj do małych woreczków i zawsze miej przy sobie, gdy dopadnie Cię głód.
  • Jabłko z masłem orzechowy, tylko pamiętaj, aby wybrać takie masło, aby było bez dodatku cukru i olejów. Jeśli nie lubisz jabłek zastąp je bananami. Korzyści dla organizmu to białko, błonnik, potas, witamina C.
  • Szklanka truskawek z jogurtem naturalnym- prosto i smacznie. Tę opcję można zastąpić szklanką malin z jogurtem naturalnym i łyżką miodu.
  • Garść mini marchewek z hummusem. Marchewki można zastąpić papryką lub łodygami selera naciowego, a hummus z ciecierzycy można wzbogacić o curry, oliwki lub mus z mango w wersji na słodko.
  • Płatki owsiane, które są bogate w błonnik i białko. Można je urozmaicić suszonymi śliwkami, suszoną żurawiną lub kilkoma orzechami, a także ćwiartką jabłka, łyżką miodu i szczyptą cynamonu.
  • Pół szklanki fasolki edamame w formie nieobranej, dzięki czemu więcej czasu poświęcimy na jedzeni tej przekąski, a nasz mózg zdąży zarejestrować, że jesteśmy najedzeni. Dobrym zamiennikiem tego będzie młody, ugotowany bób lub świeży zielony groszek.
  • Owocowo-warzywne smoothie -tu mamy szerokie pole manewru i możemy miksować nasze ulubione owoce z naszymi ulubionymi warzywami, na przykład: banan, kiwi, szpinak i sok z cytryny - smacznie i orzeźwiająco.
  • Dwie kostki gorzkiej czekolady i nie pomyl tego z dwoma tabliczkami czekolady! Najlepsza zawartość kakao w gorzkiej czekoladzie powinna wynosić 64%, ponieważ wtedy dostarczamy organizmowi najmniej kalorii (502 kcal w 100g, 30kcal w jednej kostce).
  • Jajko na twardo, prosto i sycąco, a dostarczamy organizmowi białko oraz witaminy z grupy B.
  • Plasterki jabłka z limonką- wystarczy pokroić jabłko i wycisnąć na nie sok z połowy limonki. Limonka zapobiegnie brązowieniu jabłka i ograniczy słodycz owocu. Dostarczamy naszemu organizmowi błonnik i witamina C.

Już teraz zmień nawyki i naucz się przygotowywać własne przekąski, a nie sięgać po te gotowe. To tak niewiele pracy, a tak wiele dobra dla naszego organizmu.